Demirdağ Çalışmaları İnceledi

Fırat Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kutbeddin Demirdağ proje ekibi tarafından bilgilendirildi.

PAYLAŞ
Harput TV - Harput TV

Fırat Üniversitesi’nde görev yapan akademisyenler, nöroloji ve pazarlamayı kullanarak Nöropazarlama projesini hayata geçirmek için üniversitede yapılan ilk deneysel çalışmaları başlattılar.

Çalışmayı Fırat Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi’nden Yrd. Doç. Dr. Atilla Yücel, Yrd. Doç. Dr. Nurcan Yücel, Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Arş. Gör. Emrah Aydemir ve Nöropazarlama alanında yüksek lisans öğrenimi yapmış araştırmacı Fatma Çubuk yürütüyor.

Fırat Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kutbeddin Demirdağ, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Nuri Orhan ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Enver Çakar proje ekibi tarafından bilgilendirildi.

Günümüzde teknolojik gelişmeyle toplumsal yapının değişmesi tüketicinin tercihlerini etkilemekte olduğunu belirten projede yer alan öğretim üyeleri, bu değişikliğin tüketici karar alma sürecinin daha karmaşık ve daha kompleks bir yapıya sahip olduğunu belirttiler.

Tercihlerin düz bir mantıkla yapılmadığını, tüketicinin kararını verirken, duygusal tepkilerinin de bu kararı etkilediğini, bu duygusal etkileri çözümlemek içinde Nöropazarlama yöntemlerinin araç olarak kullanılmaya başlandığını belirten Yrd. Doç. Dr. Atilla Yücel, Türkiye’de Nöropazarlama ile ilgili çalışmaların çok kısıtlı olduğunu söyledi.

Araştırmada yer alan Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Arş. Gör. Emrah Aydemir ise, “Nöropazarlama deney çalışmaları, ülkemizde maalesef genellikle ticari amaçlarla, marka ve reklamlarla ilgili yüzeysel, içi doldurulmamış ve yanlış bilgilerle dolu çalışma sonuçlarına dayanmaktadır. Bu nedenle bilimsel anlamda deneysel çalışmalar önem taşımaktadır. Genellikle ülkemizde teorik çalışmalar yapılmış, deneysel çalışmaların pahalılığı ve deney aşamalarının nasıl gerçekleşeceğine dair bilgilerin var olmaması nedeniyle yapılamamıştır. Çalışmamız, akademik anlamda deneysel çalışmaların temelini oluşturacak bilgileri elde etmek ve ileride yapılacak çalışmalara ve kendi yapacağımız çalışmalara ışık tutması amacıyla alanında yetkin kişilerin desteğiyle yapılmış, disiplinler arası bir çalışmadır.

Nöropazarlama tüketicilerin satın alma kararı verirken rasyonel ve irrasyonel kararları harmanlayarak, karışık bir süreç izlemektedir. Tüketicinin “Kara kutu” veya duygusal karar verici dediğimiz beyninin izlediği yol ile ilgili gizem çözülmeye çalışılırken artık pazarlamanın diğer disiplinlerle beraber uygulanması gerekmektedir” dedi.

Pazarlamanın nöroloji, psikoloji, sosyoloji ve tıp gibi birçok disiplinden faydalanmasını gerektiğini belirten Yrd. Doç. Dr. Nurcan Yücel de, “Bu durum pazarlamanın diğer disiplinlerle ilişkilerinde, farklı boyutlarını ortaya koymayı kaçınılmaz kılmaktadır. Bu projeyle de beş duyu organının gönderdiği veriler doğrultusunda beynin satın alma karar süreci incelenmekte, projenin geleceğin markalarının yaratılmasında önemli bir rol oynayacağı düşünülmektedir.

Nöropazarlama, insan beynine açılan bir pencere. Bu projeyle beyindeki satın alma düğmesine giden yolun bulunmasında önemli aşamalar kaydedilecek,  tüketicinin satın alma kararını neye göre verdiklerinden ziyade, gerçek hayatta tüketicinin satın alma kararını nasıl aldığını anlamaya çalışılacaktır” diye konuştu.

EEG cihazı kullanılarak yürütülen proje beyinde nöronlar arasındaki elektriksel aktivitenin doğrudan ölçümlemesiyle gerçekleştirilmektedir.

 

HABERİ PAYLAŞ:
BUNLARA DA BAKIN