'Aday Sürücülük Sisteme Kalite Getirecek'
Karayolları Trafik Güvenliği Derneği Başkanı Halil Saraç aday sürücülük sisteminin ehliyet sisteminde kalite oluşacağını vurguladı.
Karayolları Trafik Güvenliği Derneği Başkanı ve İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Halil Saraç, aday sürücülük sisteminin getirilmesiyle ehliyet sisteminde kalite oluşacağını vurgulayarak, sistem sayesinde daha bilgili ve her yönden tecrübeli sürücülerin yetişeceğini ifade etti.
Saraç, dün Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmeliğin 1 Ocak 2016 tarihinde yürürlüğe gireceğini anımsatarak, sürücülerin bu yönetmelikle daha dikkatli ve özverili olacaklarına inandıklarının altını çizdi. Saraç açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Son 1-2 yıla kadar Türkiye’deki sürücü kurslarında ehliyet alacaklara aracın temel fonksiyonları ve araç kullanmanın kaba yöntemleri öğretilirdi. Ancak araç kullanırken bir engel ile karşılaşılması halinde neler yapılması gerektiği öğretilmezdi. Araç kullanmayı yeni öğrenen sürücüler ise kulaktan dolma bilgilerle veya başkalarından yardım alarak trafiğe girerlerdi. Günümüzün birçoğunu geçirmek zorunda olduğumuz trafik ortamı da bu nedenlerden ötürü sorunlu hale geliyordu. Son bir yıl içerisinde ehliyet sisteminde yapılan reform niteliğindeki ciddi değişiklikler neticesinde artık bir kalite yakalanmış ve sürücü kursları kendilerine çeki düzen vermeye başlamışlardır. Yapılan değişikliklerle araç kullanmayı bilmeyen sürücülerin ehliyet almaları zorlaştırılmıştı. Resmi Gazetede de yayımlanan ve 1 Ocak 2016 tarihinde yürürlüğe girecek olan 2 yıl aday sürücülük sisteminin gelmesiyle ehliyet sisteminin kalitesi daha da artacak. Bu yasa ile beraber ilk kez ehliyet alan sürücüler, iki yıl boyunca aday sürücü olarak kabul edilecek. Sistem şu anda Almanya, Danimarka ve Fransa gibi birçok AB ülkesinde uygulanıyor. Yönetmeliğin ayrıntılarında ise şunlar yer alıyor: İlk defa sürücü belgesi alanlar ile herhangi bir sebeple sürücü belgesi iptal edilmiş olup da yeniden sürücü belgesi alanlar, belgenin alındığı tarihten itibaren iki yıl süreyle aday sürücü olarak kabul edilir. Yeni çıkan yönetmelik gereği 2 yıllık süre içinde 3 kez trafik ışıklarını ihlal eden, alkollü ve uyuşturucu veya uyarıcı madde alarak araç kullanan sürücülerin sürücü belgelerine el konulacak. Yine aday sürücülük döneminde 3 kez hız sınırlarını aşan, 3 kez sağa ve sola dönüş kurallarına uymayan sürücülerin de sürücü belgelerine el konulacak. Belgeleri iptal olan kişilerin, aday stajyerlik belgelerini tekrar alabilmeleri için yeniden sürücü kurslarında eğitim görmeleri gerekiyor. Yönetmelik kapsamında yeni ehliyet sınıflarında da değişikliğe gidildi. Karayolları Trafik Yönetmeliğine göre A1, A2, F, H, B, G, C, D ve E sınıfı sürücü belgeleri rafa kalkacak. Sürücülerin AB ülkelerinde sıkıntı yaşamasına neden olan 9 ayrı ehliyet sınıfı 17 ayrı sınıfa çıkartılacak. Yeni sürücü belge sınıfları ; A1, A2, A, B1, B,BE,C1E,CE, D1E, DE, M, F, G ve K sınıfından oluşacak. Ehliyetler ömür boyu geçerli olmayacak. M, A1, A2, A, B1, B, BE, F ve G sınıfı sürücü belgeleri 10 yıl; C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ve DE sınıfı sürücü belgeleri ise 5 yıl geçerli olacak”